Akuten

Natten till tisdagen fick vi åka in till akuten
Antagligen var det "bara" gallsten

Strax efter 12 på natten vaknade jag till
Gjorde ondare och ondare i magen
Testade att gå på toa
Men det fungerade inte
Vankade fram och tillbaka i lägenheten
Kallsvettades som en idiot

Tillslut går jag med på att vi måste åka till akuten
Såhär kan jag ju inte må

Ringer mamma..
Försöker få henne att komma och köra mig
Jag har inte tänkt så långt att det skulle ta typ en halvtimma för henne att komma
Jag vill bara komma till akuten, och det nu!
Sen var jag rädd.. Så då vill man såklart ha med sig mamma

Mamma försöker lugna ner mig
Med panik i rösten säger jag att jag inte har tid med henne
Jag måste åka in nu
Lägg på

Sebbe ringer efter en taxi medans jag försöker klä på mig

Taxichauffören som körde oss till akuten vart nog rädd
Jag sitter gravid i baksäten, andas tungt och svär
Han trodde säkert att bebin skulle komma

Väl på akuten springer jag in
Tycker att jag väntar i en evighet på att någon ska komma till luckan
Har svårt att stå upp
Sätter mig ner men det blev inte bättre för det

Sen får jag komma in och dom tar blodprov
Jag kallsvettas
Har så ont att jag inte vet vart jag ska ta vägen
Sjuksköterskan undrar om jag håller på att svimma
Blodtrycket är väldigt lågt
Jag är likblek i ansiktet

Får gå och lämna pissprov
(varför är jag så duktig och alltid kissar innan jag åker nånstanns?)
Så där sitter jag och väntar på några droppar
Och då släpper det
Smärtan släpper i stort sett helt
Äntligen
Jag andas och slappnar av

Vi blir visade till ett rum
Sitter och väntar en halvtimma ungefär på doktorn
Är glad över att smärtan avtar
Tänk om jag hade haft lika ont och vart tvungen att sitta där och vänta
Försöker hålla mig vaken
Är helt slutkörd

När doktorn kommer är smärtan helt borta

Han tar fram stetoskopen och lyssnar på bebin
Varpå bebin svarar med rejäla sparkar
Så gulligt det såg ut

Jag får åka hem..
Men fick tid dagen efter för ännu mer blodprov

Så på tisdagen åkte jag in till akuten igen
Nålstick i andra armvecket
Och ännu ett pissprov
(Samma sak igen.. Varför måste jag jämt kissa innan jag åker nånstanns)

Träffar en ny doktor
Dom hade vart oroliga över att jag fått havandeskapsförgiftning
Blodtrycket ser normalt ut idag
Alla värden från proverna ligger lite över det normala
Men det kunde bero på att jag är förkyld
Jag hade 1+ i äggvita i urinen
(havandeskapsförgiftning ligger på ungefär 3+)

Dom kunde inte hitta något fel på mig
Och jag mår ju mycket bättre

Det dom tror att det var, var en gallsten som släppte
Tydligen vanligt bland gravida

Bebin mår fortfarande bra inne i magen


Kommentarer
Steff

Men guud! Vilken hemsk natt, men tur att det är bättre nu! <3

2009-09-09 @ 21:26:20
URL: http://stageofcrime.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet hos oss

Välkommen till vår vardag

RSS 2.0