Förlossningsberättelse del 2 - Förlossningen

Nu tar vi hjälp av förlossningsjournalen lite
Man vill ju inte missa någon smaskig detalj

Kommer in på BB och blir tilldelade ett rum
Rum nummer 2 blev det

Där sätter dom på ctg på min mage och kollar bebins hjärtljud

Eftersom jag fortfarande är osäker om det var vattnet som gått hemma
Eller om jag kissat på mig?
Så kallar dom in en läkare för att göra en undersökning

Under undersökningen säger läkaren
"Jag ser bebisens huvud"
Ehh.. Va??
"Du ska inte åka hem, du ska föda bebis"
Ehh.. Va? Är det sant?
Både jag och Sebbe blir överlyckliga och chockade
Det var bara att ringa pappa och säga att han kunde åka hem igen

Då var jag redan öppen 5-6cm
Så det var bara att upp och promenera för att se om värkarna skulle tillta

23.40 sätter dom en skalp-elektrod på lillan
Då är jag öppen 8cm
"Patienten ej smärtpåverkad" står det i journalen
Får "annan medicinering" i form av 1g alvedon

01.30 är jag 9cm öppen
Då får jag syntocinondropp (värkstimulerande) för att värkarna ännu inte är igång
01.51 är det dags för "annan medicinering" igen..
Denna gång i form av dexofen

02.30 börjar jag med lite lustgas
Trodde jag skulle kräkas efter första inandningen
Men sen fick jag nog in snitsen på det
Det festliga var att man lät som en karl när man pratade efter

07.20 är jag helt öppen
Endast en liten kant kvar på livmoderhalsen
I samma veva hade vi börjat prata lite om smärtlindring
Och konstaterade att PCB var att utesluta helt eftersom att den inte gick att sätta i något
Så då kom vi fram till att jag skulle testa sterila kvaddlarna

07.35 får jag kvaddlarna
3 sprutor på varsin sida i bak och likaså ifram
Man hade ju läst och hört att dom där kvaddlarna skulle göra enormt ont
Men det var som getingstick blandat med tandläkarbedövning
Jag rekomenderar det verkligen!

Sedan mellan 8.10 till 09.35 lägesändrar jag i sängen för att försöka få ner bebin
Från höger sida -till vänster sida och knästående
Mitt i där får jag en ny omgång med kvaddlarna
Knästående var riktigt jobbigt då jag inte hade någon kraft i benen

09.45 hanmar jag på förlossningspallen
Nu nedrans ska väl bebin komma ner ändå
Dom höjer droppet hela tiden
Mina värkar är inte så starka som dom borde vara

10.05 hamnar jag åter i sängen
10.16 provkrystar vi med god progress

Sedan är det bara att köra på helt enkelt
Var lite orlig över att släppa lustgasen
Men det fick väl gå an då..

Får ligga i gynposition och krystar med hjälp av levatorpress
Det var skönt!
Då kunde jag fokusera på trycket på magen istället för allt annat
11.15 klipper dom 2cm för att jag inte ska spricka

Dom funderar på om dom ska ta fram sugklockan eftersom att mina värkar är så dåliga
Men dom kommer fram till att det skulle ta 2 värkar innan dom fick igång klockan
Och på dom 2 värkarna skulle antagligen bebin komma ut
Dessutom rörde sig inte ctg-kurvan på henne
Vanligtvis dippar den ner lite när man krystar
Men hennes kurva var otroligt jämn och fin

Efter en krystning säger BM:
"Jaha.. då var huvudet ute, mörkt hår och runda kinder"
Ehh.. Va?? Ska man inte känna när huvudet kommer ut?
"Nästa krystvärk kommer bebin ut"
Jahopp.. Då var det bara att ligga och invänta den då
Ligger där och kan knappt vänta..
Typiskt att det är så långt mellan värkarna

Sen så..
11.23 kommer hon ut helt och hållet
En helt underbar liten tjej hamnar på mitt bröst

Både jag och Sebbe fällde ett par tårar

Hon hade en rejäl navelsträng
Till och med så att barnmorskorna kommenterade det
Så när Sebbe klippte sprutade det en lång sträng blod

Hon såg ändå ut som om hon kommit med sugklocka
För henens huvud hade legat lite i kläm och fått ett blåmärke
Stackars lillan hade jätteont!
Dom kallade in en doktor som fick tita på hennes huvud
Men det var ingen fara, det skulle gå tillbaka av sig självt
Så hon fick en alvedon som lindrade det onda

Sedan var det dags att få ut den där moderkakan
Det var nog jobbigare än hela förlossningen
Men när den väl kom ut var det otroligt skönt
Då var det dags att sy ihop mig också
Bedövningen sved och det var obehagligt att sys
Men tillslut så var det över

Och då låg jag där..
Med en liten Minna på bröstet
Världens vackraste lilla tjej


Kommentarer


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet hos oss

Välkommen till vår vardag

RSS 2.0