Järntips

Har hört så många gravida som inte känner sig peppade att äta järntabletter
Så jag tänkte bara dela med mig av lite tips

Järnrik mat är framförallt kött från nöt, lamm, gris samt blodpudding och leverpastej.
Fisk, fågel och ägg är också relativt bra källor.
Dessutom finns järn i baljväxter (bönor, ärtor och linser), grovt bröd, flingor och gröna grönsaker.
Hur kroppen tar upp järnet varierar beroende på var vi får järnet ifrån.
Järn från kött, fågel och fisk tas upp lättare än järn från vegetabiliska källor. Upptaget av vegetabiliskt järn försämras av kaffe, te och eventuellt även kalcium, men stimuleras av vitamin C.
Drick därför helst te och kaffe mellan måltiderna och ät alltid C-vitaminrika frukter eller grönsaker till måltiden.

Dessutom är blutsaft väldans bra!
Det innehåller massa järn och tas lätt upp av kroppen
Tyvärr smakar det Inge vidare :/



Kommentarer
Kim

Jag vet inte faktiskt? Har en undersköterska hos mig i stallet och hon sade att det är väldigt mycket mat man måste få i sig för att få i sig så mycket järn som en järntablett ger. :/ Hade lätt kunnat leva på broccoli och typ blodpudding annars! ;)

2011-10-05 @ 14:42:15
URL: http://kimlundin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet hos oss

Välkommen till vår vardag

RSS 2.0