Baby Whisperer

Här har jag hittat något som jag hoppas kommer kunna hjälpa mig och Minna
Dock inte en flaska vid dream-feeding'en ^^

Baby Whisperer
riktar in sig på hjälp till dessa dilemman:
- Van att få mat på natten
- Hungrig på natten
- Nappen trillar ut och barnet kan inte somna om utan den
- Rädd för att sova själv, eller ovan på något sätt.
- Van vid att vaggas till sömns eller samsovning osv.


Steg 1 heter EASY som är hur man ska lägga upp rutinerna under dagen för barnet
E står för Eat
A för Activity
S för sleep, och
Y för "You time"
Detta ska upprepas 3-4ggr per dag

- Mata inte barnet till sömns.
- Se till att barnet får nog med sömn under dagen
- Försök inte hålla barnet uppe längre pa kvällarna för att få sova längre
det gör bara barnet övertrött och det "kinkar" mer


Det enda vi kan göra är nu att programmera om hennes lilla babyhjärna!
Om du "lärt" henne att "japp, när du gråter på natten sa får du mjölk så somnar du sen"
Då följer barnet det mönstret.
Du vägleder genom ”accidental parenting” som Tracy Hogg (Baby Whisperer) kallar det.
Vi är alla skyldiga till accidental parenting, för man vill ju bara det bästa för sitt barn
Och när barnet slutar gråta när man gör nåt, så tänker man: AHA! Det fortsätter jag med.

Nu till själva ”metoden” för att trösta medan vi vänjer av den daliga vanan.
Napp ska helst inte användas alls
(Vilken tur att Minnan inte gillar nappen)
Natta barnet med en tydlig rutin.
Bad, pyjamas, mata och sen kanske en liten kort saga eller sjung lite grann, vad som helst!
Sen lägg som vanligt och natta och vad ni gör...

När barnet börjar gråta... av vilken anledning det nu är
Så kommer barnet att GRÅTA.
Det är förvirring och frustration.
Hon/Han undrar vad i hela friden håller du på med mamma.

Nu kommer Pick Up Put Down (PU/PD) in i bilden.

När barnet ”mantra-gråter”:
När barnet bara gråter... alltså snyftar och bara håller en stadig niva (Tracy kallar det matra-gråt)
SÅ schyssja och håll barnets hand kanske eller trösta hur du nu vill.
UTAN att ta upp. UTAN napp. UTAN vaggning. Men MED en glad, lugnande röst.
Så prata lugnande, lägg en hand på barnet osv...

När barnet gråter ordentligt:
När du känner själv att barnet gråter mycket (alla har vi olika gränser)
När du vill trösta genom att ta upp barnet, så GÖR DET.
TA UPP – men stå still – gå inte runt med barnet – klappa på ryggen osv och schyssja
SÅ FORT BARNET TYSTNAR – lägg ner
Om barnet börjar gråta så fort du börjar lägga ner henne, fortsätt ända ner till madrassen
Ta sedan UPP IGEN... och fortsätt lugna tills hon blir tyst igen.
NER SÅ FORT BARNET TYSTNAR.

Om barnet INTE slutar gråta i din famn, håll max i barnet i ca 3-4 minuter 
Lägg sedan ner det gråtande barnet i sängen och fortsätt trösta där.
Du kan ta upp igen och försöka efter ett tag, kanske tystnar barnet andra gången.
En del barn blir bara argare när de tas upp.
Då ska de lugnas liggande istället.
OM BARNET STRETAR EMOT, böjer ryggen och slår med armarna i din famn- lägg ner henne.
Vi ska inte bråka!

Helt enkelt LUGNA och ANVÄND DIN RÖST
– utan vaggning, napp, matning eller samsovande.

Nattmatning.
Tvär-sluta inte direkt. Se till att barnet är mätt.
Ta bort en matning i taget. Och lägg till ett ”dreamfeed” vid 22:00-23:00 tiden.
Dvs barnet ammas/ges ersättning i sömnen.
Lägg helt enkelt flaskan vid hennes läppar och hon kommer att börja dricka, utan att öppna ögonen.
(Kolla först bara att barnet gillar att äta ur flaska.. ^^)
Man ger henne FULL TANK innan midnatt.
VET man att hon inte är hungrig om barnet vaknar vid 2 tiden
Så då kan man göra PU/PD med gott samvete.

Sen ska man gradvist minska mängden i flaskan vid "dreamfeed"
Tillslut behöver man inte ge något alls

Jag tycker absolut att det här verkar vara nått som kan hjälpa oss om nätterna!
Jag ska börja med PU/PD på nätterna så fort nattningen fungerar klockrent för oss
På nått sätt måste jag även försöka få in ett "dreamfeed"
Det finns hopp för alla!



källa: http://www.familjeliv.se/Bloggar-3-50/b52222.html



Kommentarer
Sandra

Dreamfeed kanske är nått jag ska prova oxå. Kan i alla fall vara värt ett försök om hon eventuellt kan sova utan att vakna för mat mitt i natten. Min dotter Moa äter ju bara ersättning och har gjort sedan hon var 1 månad så flaska är iaf inget problem för henne.

2010-10-07 @ 10:55:44
URL: http://mirola80.blogspot.com
Johanna

Det här har jag läst om i "Att sova" boken.. Jag tror i mitt fall att det hänger på en del om hur jag mår just nu.. Hon känner av och blir orolig.. Men jag försöker med lite av dessa tips ändå ;) Så din stora skrutt sover fortfarande dåligt?!

2010-10-07 @ 11:55:11
URL: http://deede.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet hos oss

Välkommen till vår vardag

RSS 2.0