Profylax

Igår var vi på första kurstillfället med profylaxen
Var riktigt lärorikt tycker jag

"Profylax betyder förebyggande och förberedande åtgärd.
I samband med graviditeten står det för hur du ska tänka,
träna och förbereda dig för att lägga grunden till en så bra
och positiv förlossningsupplevelse som möjligt".


Carina som höll i kursen gick igenom dom fyra A:na
Acceptans - Acceptera här och nu
Andning - Djupandningen
Avslappning - flytta fokus och befinna sig i nuet
Aktivt stöd - Partnerns roll

Sebbe fick sitta och nypa mig på insidan av låret
Så hårt han kunde i stort sett i 30 sek
Sen skulle han avta en minut och sedan nypa igen
Detta skulle då simulera de värkar jag kommer få
Så det gällde för mig att klara av att slappna av igenom nypen

Hela tiden så använde vi oss av djupandning
In genom näsan - och ut genom munnen

Det gäller att vara inställd på att kroppen föder barn
Hjärnan behöver inte vara med och påverka
Det här är något kroppen är byggd för och gör på automatik
Bara jag slappnar av och följer med

Sedan avslutade vi kursen med att gå igenom taktil massage
Riktigt skönt efter smärtan från nypen
Så nu vet Sebbe hur han på effektivast sätt kan massera mig igenom värkarna
Toppen!

Innan vi gick hem fick vi åka upp till patienthotellet och kika runt
Hon visade ett av dom minsta rummen och även det största
Var hur mysigt som helst!
Vi kommer absolut ligga kvar där ett par dagar och landa i vår familj
Där blir man hela tiden uppassad av barnmorskor som hjälper till
Och det kommer kännas skönt
Sen tar man emot besök utifrån hur man vill och känner för

Nu har vi massa läxa tills nästa tisdag
Bl.a. massa nyp varje kväll.. huha!


Kommentarer
Kim

Var det på Danderyd? Jag skulle klappa till om min Sebbe satt och nöp mig, haha.

2009-09-25 @ 13:14:58
URL: http://kimlundin.blogg.se/


Kommentera inlägget här:


Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback

Livet hos oss

Välkommen till vår vardag

RSS 2.0